Mina ord och tankar

Amerikansk ostsufflé

Av Neta - 2024-04-16 23:03

Det här är ett gammalt recept, vi gjorde det som nattmat varje nyår på 70-talet. Frasig, ostig gratäng som äts med sallad. Förbereds ju dygnet innan och var lätt att bara grädda av till 12-slaget. Men kan ju serveras till en som inte äter kött om den äter ost.
Fick en fråga om vad man gör av kanterna man skär bort när man gör smörgåstårta, det är ju den här perfekt till också.
Tror man kan frysa den. Fredagsmys kanske? Tror den funkar med kallskuret. Rödtjut är gott till liksom öl och skumpa, alkoholfritt med så klart.


Amerikansk ostsufflé

10 skivor rostbröd, smörat och skuret i tärningar
6-700 g grovt riven smakrik ost, grevé funkar
9 dl gräddmjölk 50/50
1 tsk soja
2 ägg
Salt & peppar.

Täck botten i en smord ugnsform med brödtärningar
Varva sen ost och brödtärningar.
Vispa hop ägg, soja, gräddmjölk och kryddorna
Häll det över ost & bröd. Tävk med Gladpack och låt stå i kyl i 1 dygn
Grädda i vattenbad i 200 gr i exakt 1 timme.
Servera med sallad.

Själv somnade jag igår med huvudvärk
vaknade i natt med huvudvärk, tog piller
vaknade i morse med huvudvärk
Tog piller och somnade om till lunch och vaknade med huvudvärk
Haft värken hela dan och den är kvar än.
Blir galen, en kompis tror att jag dricker för lite vatten
Men jag kan inte dricka om jag inte är törstig
Inte förkyld eller nåt sånt
Behöver inte nya glasögon.

Åt köttbullar, potatis och sallad.
Sen lite dessert


Apelsin, bananer och jordgubbar. Påfylld vattenflaska efter att ha druckit halva. Ca 3 dl. Nu är det en tredjedel kvar.

Plockat ur diskmaskinen utan att plocka i. Inte orkat.

Pratat med mig själv för att använda rösten. Rädd att den försvinner Haha! Den enda som ringer är Leif men det sker inte varje dag. Pratar väl med grannarna med men går ju inte ut varje dag, inte dom heller. Dom andra skriver på Messenger.

Läst (lyssnat) klart en serie som heter Gäddsimmerskan. 20 böcker som är ca 1 timme lång. Varning för skratt!

Nu ska jag leta efter nån ny feelgood att lyssna på. Sen krypa ner och hoppas att huvudvärken försvinner.

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards